Viktigt om gravprydnader

De generella bestämmelserna för Lidingö kyrkogård uppdaterades i mars 2023 och innebär numera att vi ber er anhöriga att ta hem gravlyktor (även batteri- eller solcellsdrivna), dekorationsföremål av glas, sten, betong, plast etcetera och andra lösa föremål som kan orsaka olyckor eller försvårar skötseln under sommarsäsongen 1 april – 30 september. Material som glas, betong och hård plast går lätt sönder och skapar skärvor, med skaderisk som följd vid skötsel av planteringar och gräsytor. Lösa föremål kan hamna utanför planteringsytan och fastna i gräsklippare/trimmer, som kan skjuta iväg vassa delar och därmed riskera att skada personer i närheten. Lätta föremål flyttas ofta av vinden och tyngre föremål av besökare, fåglar och andra djur. Som arbetsgivare har Lidingö församling ett arbetsmiljöansvar som innefattar säkerhet för våra medarbetare på kyrkogården att ta hänsyn till.

Det gör vi
Nya föremål som placeras ut på kist- och urngravar mellan 1 april och 30 september plockas bort och förvaras i en månad på ekonomibyggnadens baksida (se karta nedan) innan även dessa föremål återvinns. Personliga föremål som placeras ut vid minnes­lunden, vilokullen, kolumbariet eller askgravplatsen plockas regelbundet under året bort och återvinns.

Gravlyktor och ljus
Gravlykta är endast tillåten på gravplatsen mellan den 1 oktober och 31 mars. Gravljus med lock får användas även 1 april – 30 april. Under perioden 1 maj – 30 september är levande ljus inte tillåtna på grund av brandrisk.

Säkerheten prioriteras
De generella bestämmelserna finns till för att vår kyrkogård ska vara en säker plats att vistas på både för er besökare och för våra kyrkogårdsarbetare. Att Lidingö kyrkogård ska vara vacker, säker och tillgänglig är av högsta prioritet för oss. Vi har stor respekt och förståelse för att personliga föremål har ett starkt symboliskt värde och förstår att bestämmelserna kan orsaka oro hos er som anhöriga. Vi hoppas att ni kan finna tröst i att under perioden april till september låta era anhörigas viloplatser smyckas med växter och blommor. Vill du ha hjälp med val av säsongsväxter eller perenner? Kontakta gärna kyrkogårdsförvaltningen.

Viktiga datum för avlägsnande av föremål 2024

OBS! Om tjäle försenar möjligheten att avlägsna lyktor och lösa föremål kommer nya datum för avlägsnande anslås på kyrkogårdsförvaltningens anslagstavlor samt hemsida.

• 31 mars 2024: Dags att ta hem lösa föremål som smyckat gravplatsen under vintern.
  • Vecka 14–15: Kvarlämnade lösa föremål avlägsnas från gravplatserna och ställs upp i anslutning till gravplatsens område.
  • Vecka 18: Föremålen samlas ihop från respektive område och förvaras vid ingången från Ekebovägen (se karta) innan de går till återvinning under v. 23.
  • Vecka 19–39: Nya föremål som placeras ut under skötselsäsongen avlägsnas från gravplatsen och förvaras i en månad vid ekonomibyggnadens baksida (se karta) innan de lämnas till återvinning.