Det är aldrig för sent att döpas

Dopet är ett sätt att samla familjen och välkomna en ny familjemedlem. Genom dopet ger vi också barnet tillhörighet i Svenska kyrkan här på Lidingö och den världsvida kyrkan. Jag har delat frustrationen över att inte kunna samla familjen och alla berörda för att ge dem detta.

Ibland verkar det så enkelt. Som efter ett kort samtal mellan en av Jesu lärjungar, Filippos, och en etiopisk hovman om Jesu budskap så frågar hovmannen artigt; ”Här finns vatten är det något som hindrar att jag blir döpt?” Och så låter det så lätt och behändigt när de stiger ner i vattnet och Filippos döper honom.

Och jag har själv som ängslig bonusfarfar tänkt. ”Tänk om all denna väntan gör så att det inte blir av. Vad tråkigt det skulle kännas. Kan man inte som Filippos och hovmannen bara söka upp närmsta vattensamling?” Men så enkelt är det ju sällan. Det är många som är berörda. Så sådär lätt har det inte varit att få till en dopgudstjänst den sista tiden. Det har haft att göra med covid-19 och regler om offentliga samlingar och att vi vid dopet vill samla ihop släkt och de personer som är viktiga för oss. Det ena är klokt och det andra är djupt naturligt.

Nu anar jag ändå att samhället är på väg att öppna sig. Och av bibelberättelsen kan man lära sig två saker. Det ena är att det aldrig är för sent. Om ditt barn är tre månader eller tre år spelar ingen roll. Ett dop betyder samma sak. Att vi hör ihop med Gud och med den kyrka som bygger på Jesu budskap. Det spelar heller ingen roll om man är tretton år eller sextiotre. Inget av det där hindrar.
Det andra som man kan lära sig är att det inte måste vara så komplicerat. Det går att ordna även om inte riktigt alla kan eller får komma. Det går att göra på lite olika sätt. Det enda som behövs är en vilja till dopet och vatten att döpa med. På Lidingö är vi rikt rustade på många sätt. Vi har gott om vatten, två fina kyrkor och gott om dopsugna kyrkoarbetare.

Tänker du att nu är det väl äntligen dags så tveka inte att ta kontakt med oss i församlingen. Det är väldigt sällan som något hindrar ett dop. Och det är mycket i livet som är för viktigt för att ställas in.

Gunnar Olofsgård,
Präst i Lidingö församling