Miserere
Miserere, av Gregorio Allegri, Stabat Mater, av Knut Nystedt med mera framförs av:
Lidingö Motettkör
Sofia Niklasson, sopran
Lisa Carlioth, sopran
Tove Nilsson, alt
Michael Axelsson, tenor
Erik Arnelöf, bas
Filip Graden, cello
Dirigent: Annika Hudak
Välkommen, fri entré!
Mer om långfredagens musik i Lidingö kyrka:
Gregorio Allegri (1582–1652) fick tjänst i den påvliga kören i Rom 1629, alltså under ungefär samma tid som Lidingö kyrka stod färdigbyggd (1623). Från runt år 1666 blev hans verk Miserere en årlig tradition i Vatikanen under stilla veckans sista dagar. Människor vallfärdade för att få höra musiken som endast fick framföras av påvens kör. Den som kopierade manuskriptet straffades med exkommunicering. Vid mitten av 1800-talet peakade intresset för denna årliga tradition och en av de som vallfärdade till Rom och också lyckades skriva ner och föra vidare verket var Felix Mendelssohn.
Texten i Miserere är Psaltaren 51. Daterad ca 1000 år f Kr. En psalm av David. David var herdepojken som besegrade jätten Goliat i strid, som skrev sånger och spelade harpa för kungen så att kungen fick lindring i sin ångest. Senare blev David själv utvald till kung. Kung David ansågs vara en rättrådig konung men när han fick syn på Urias vackra hustru Batseba som badade på ett tak lät han hämta henne till sig och skickade hennes make till första linjen vid krigsfronten för att försäkra sig om att han skulle stupa. Profeten Natan gick då till kung David och berättade om en rik man som ordnade fest men inte vill slakta något av alla sina egna får utan tog en fattig mans enda älskade får och bjöd på det som mat på festen. David blev då upprörd och sa att den rike mannen ska återbetala flerfaldigt till den fattige mannen. Natan svarade: ”Du är den mannen.”
David greps av ånger och Psaltaren 51 är hans uppgörelse med Gud.
Vid långfredagsmusiken i Lidingö kyrka framförs också norrmannen Knut Nystedts Stabat Mater. Ett verk för blandad kör och cello som sällan framförs i Sverige. Texten i Stabat Mater skildrar Jesu moders våndor vid korset. Nystedts musik åskådliggör med ett modernt tonspråk hennes smärta med stundvis kärva och stundvis smärtsamt vackra tongångar.
Förutom verken av Allegri och Nystedt blir det vid långfredagsmusiken också musik av Jaakko Mäntyjärvi, Tomas Luis de Victoria och Eriks Esenvalds.