Lidingö kyrka 400 år

I fyra sekler har den legat där, på kullen invid Kyrkviken. Historiens vingslag är påtagligt närvarande. I Lidingö kyrka har människor samlats till dop, konfirmation, bröllop och begravningar, högmässa och helgmålsbön sedan 1623.

Nu är året 2023 och tillsammans ska vi fira de 400 år som gått sedan den första stenkyrkan uppfördes här. Lidingö församling uppmärksammar 400-årsjubileet hela året, och firandet kulminerar vid pingsthelgen 27-28 maj med konserter, jubileumshögmässa och andra festligheter.

Lördag 27 maj – Kulturnatt

Vi börjar med att ringa in helgen med helgmålsbön kl. 18.00, och sedan blir det konserter med olika Lidingökörer varje timme hela kvällen. Som final på kulturnatten får vi kl. 22.00 höra Lidingö Motettkör ge en konsert om hopp i en mörk tid, där det bland annat bjuds på ett uruppförande – hör Thomas Jennefelts ”Au milieu de l´hiver” framföras för första gången! Alla konserter har fri entré.

Söndag 28 maj – Jubileum

Välkommen till jubileumshögmässa i Lidingö kyrka kl. 11.00. Vi slår upp kyrkportarna kl. 10.00. Eftersom det är begränsat med plats kommer gudstjänsten även visas på skärm i St:a Annagården, där det också finns möjlighet till nattvard. Efteråt bjuder vi på varmkorv, och de yngsta kan gå på interaktiv promenad med Kurre Grip. Sedan blir det barnmusikal och ”Hela kyrkan sjunger”, innan dagen avslutas med en andakt på kyrkbacken.

Livesändningar

Stora delar av programmet kan också följas via livesändningar, både ovan på den här sidan, på vår YouTube-kanal, och på skärm i ceremonilokalen Viken intill kyrkan. Där kommer det även finnas fika! Jubileumshögmässan kommer också visas på skärm i St:a Annagården, där möjlighet till nattvard finns.

Parkering

Parkering finns intill kyrkan, vid kyrkogårdsförvaltningens ekonomibyggnader på Klubbvägen, vid St:a Annagården och vid Lidingövallen. Det går också att ta buss 204, 211, 212 och 238 till hållplatsen Kvarnen.

Tillgänglighet

Det är tyvärr begränsat med utrymme för rullstolsburna i Lidingö kyrka, och vi kan dessvärre inte garantera att alla som vill kan erbjudas plats. Om det inte får rum fler rullstolar i kyrkan är du välkommen till livesändningarna i Viken (och i St:a Annagården under jubileumshögmässan).

Program

Nu finns ett detaljerat programhäfte för hela jubileumshelgen som PDF. Det kommer också finnas upptryckt för alla besökare under helgen. Se också alla programpunkter i vårt kalendarium nedan.

Vi uppmärksammar även jubileet i andra evenemang under våren och resten av året, exempelvis genom konserter och vandringar.

Bok och utställningar

Köp boken om Lidingö kyrka och dess historia

Historisk exposé

"Måla kyrkan" ställer ut