Upplev unga människors världsbild

UNG KONST är en unik möjlighet att uppleva unga människors kreativa uttryck och perspektiv på livet, där Lidingös elever i årskurs 9 varje vår ställer ut konstverk utifrån ett existentiellt tema. Välkommen att utforska en spännande utställning.

Besökare på Ung konst-utställningen 2015. Foto Evelina Carborn 2015.
UNG KONST, vid en tidigare utställning på S:ta Annagården.

Olika sätt att betrakta vår värld

UNG KONST är utställningen där Lidingös elever i årskurs 9 får uttrycka sitt perspektiv på livet. Med utgångspunkt i existentiella frågeställningar växer spännande idéer fram. Exempel på teman är Den fria viljan och Vår framtid.

Antal medverkande elever i UNG KONST är uppemot sexhundra varje år. Här ryms många tankar och perspektiv.

Konsten hjälper barn runt om i världen

UNG KONST har ett viktigt ärende på mer än ett sätt. Alla konstverk är nämligen till salu. Försäljningens överskott går till Rädda Barnen. Genom att köpa ett verk gör du en insats för barns framtid. Läs mer om Rädda Barnens arbete här »

Ett samarbete som sträcker sig mer än 30 år tillbaka

UNG KONST arrangeras av Svenska kyrkan på Lidingö, Rädda barnen på Lidingö och Lidingö stad. Varje år sedan över trettio år tillbaka har Lidingö församling, tillsammans med grundskolornas bildlärare anordnat en utställning med vernissage på S:ta Annagården.

Allt du behöver veta om UNG KONST

• De flesta klasser i årskurs 9 på Lidingös högstadieskolor deltar.
  • Alla konstverk i UNG KONST är till salu. Du kan betala med kort, Swish eller kontant.
  • Försäljningens överskott går till Rädda Barnen.
  • Som vårdnadshavare har du förtur att köpa ditt barns konstverk. Efter de första visningsdagarna kan allmänheten köpa konstverken.

Vill du veta mer?