Välj gravplats

När en anhörig har avlidit har du möjlighet att komma till Lidingö kyrkogård och se ut en gravplats. På kyrkogården kan avlidna gravsättas kistgrav, urngrav, askgrav, kolumbarie eller minneslund. Här kan du läsa om de olika gravplatserna.

Gravstenar på Lidingö kyrkogård. Foto Martin Hultén 2011.

Det är mycket att tänka på när en anhörig har avlidit. Stoftet efter den avlidna skall kremeras eller gravsättas senast en månad efter dödsfallet. I samband med att ni bokar tid för begravning bör ni också se ut en gravplats och boka tid för gravsättning.

Det finns många val ni kan göra när ni ska välja gravplats. Om man vill ha en stor gravplats med grus eller gräs eller något mer i någon av kyrkogårdens minneslundar. En bra utgångspunkt är att låta den avlidnes önskan bestämma.

Vill ni ha hjälp att välja gravplats?

Ring så hjälper vi dig. Måndag-fredag kl 09:00-12:00 & 13:00-15:00.

Kist- eller urngravplats

Gravstenar på Lidingö kyrkogård. Foto Martin Hultén 2011.

Kolumbarium

Gravskick kolumbarium på Lidingö kyrkogård

Minneslunden eller Vilokullen

Gravskick vilokullen på Lidingö kyrkogård